Blog

Wstęp i istota organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi Pewnie każdy słyszał o ZAIKSIE. Niektórzy zapewne słyszeli także o Stowarzyszeniu Filmowców Polskich, czy Związku Producentów Audio Wideo (ZPAV). Wreszcie może ktoś „otarł się” o KOPIPOL, czy STOART. Mowa o organizacjach zbiorowego zarządzania prawami autorskimi...

Potrącenia na prowadzoną przez organizację zbiorowego zarządzania działalność o charakterze socjalnym, kulturalnym lub edukacyjnym Artykuł 36 ustawy z dnia 15 czerwca 2018 roku o zbiorowym zarządzaniu prawami autorskimi i prawami pokrewnymi (Dz. U. z 2018 r., poz. 1293)(zwanej dalej OZZ) określa zamknięty katalog sposobów dysponowania przez...

Kontynuacja cudzego utworu krótki rys historyczny Kontynuowanie cudzego utworu jest zjawiskiem istniejącym od bardzo dawna. Wystarczy wspomnieć „Eneidę” Wergiliusza, której zakończenie po śmierci tego poety napisał współczesny mu inny twórca. Przykładem z kolei „pełnowymiarowej” kontynuacji cudzego utworu jest XIII - wieczna „Powieść o róży” autorstwa Guillame’a...

Gdyby chcieć kierować się tym co można przeczytać na stronach redakcyjnych wielu książek, należałoby przyjąć, że faktycznie można zakazać ich kserowania. W końcu tylu i w dodatku różnych wydawców, nie może się mylić. Zresztą niejednokrotnie chodzi o publikacje bardzo szanowanych wydawców, którzy przecież zatrudniają armie...

Niewątpliwie autorem tego pojęcia nie jest Ustawodawca. Polski porządek prawny nie zna bowiem instytucji prawnej o takiej nazwie. Mimo to, od kilku lat pojęcie to funkcjonuje nie tylko w doktrynie prawa, ale także w orzecznictwie sądów powszechnych i administracyjnych. Da się przy tym zaobserwować wzrastającą...

Tytułem wstępu wskazać należy, że minister właściwy do spraw ochrony kultury i dziedzictwa narodowego zobowiązany został mocą art. 137 ustawy z dnia 15 czerwca 2018 r. o zbiorowym zarządzaniu prawami autorskimi i prawami pokrewnymi do zweryfikowania aktualności zakresów zezwoleń posiadanych przez organizacje zbiorowego zarządzania. Celem...

Na wstępie wskazać należy, że chodzi o tzw. opłaty reprograficzne, do których wnoszenia zobowiązani są producenci i importerzy urządzeń umożliwiających zwielokrotnienie przedmiotów praw autorskich i praw pokrewnych oraz związanych z nimi tzw. czystych nośników (np. płyt DVD, pamięci przenośnych, papieru kserograficznego). Innymi słowy, chodzi o...

Powierzenie praw w zbiorowy zarząd przed wejściem ustawy o zbiorowym zarządzaniu prawami autorskimi i prawami pokrewnymi Przed wejściem w życie ustawy o zbiorowym zarządzaniu prawami autorskim i prawami pokrewnymi (tj. przed 19 lipca 2018 roku) przepisy prawa w zasadzie nie regulowały, jak powinny wyglądać relacje pomiędzy...